Stor favorit!!!

 Broccoli är absolut en av mina favoriter bland grönsaker och det bästa av allt är att den är en av de nyttigaste grönsak en människa kan äta oxå....den innehåller en hel del vitaminer så som c-vitaminer,A-vitamin, K-vitamin,B6-, B1-, B2- B3-vitamin, E-vitamin, järn,folat och fibrer, kalcium, kalium, magnesium, zink och mineraler.
Jag skulle kunna äta broccoli dagligen, men lite variation måste man ju ha så ngr gånger i veckan kan det bli iallafall ;) Färsk broccoli är ju absolut det godaste men krisar det så finns det alltid broccoli i frysen att ta till... att tillaga broccoli i ugn tillsammans med blomkål tycker jag är kanon gott men även att woka broccoli är inte så dumt och en stor favorit är broccolisoppa!!!!!


  Receptet på denna goda soppa är:

700 g färsk broccoli
25 g smör
1 hackad gul lök
1 lite vatten
2 höns eller grönsaksbuljongtärningar
2 dl grädde (istället för grädde brukar jag ta minimat lr creme fraiche går oxå bra)
0,5 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
1 krm muskot

Skär broccolin i buketter och skiva de grova stjälkarna, smält smöret i en rymlig kastrull och fräs lök och de skivade stjälkarna några minuter. Tillsätt vatten och buljongtärningar och koka i 5 minuter tills stjälkarna är mjuka. Lägg i buketterna och koka ytterligare 7 minuter. Tillsätt grädde och mixa soppan slät. Smaka av med salt, peppar och muskot. Garnera eventuellt med rädisgroddar eller solrosskott. Jag kan även klicka i en liten klick creme fraiche i den varma soppan :)

Den är så enkel att tillaga och blir så otroligt god kan varmt rekomendera denna!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0